ZPSP ZPSP E-dziennik Kontakt Mapa strony
 


Galeria
- plenery

  

PLENER MALARSKI
SULEJÓW/POLANKA
plener - klasy IIB i III Liceum Plastycznego, rok szkolny 2012/2013
w dniach: 24.09.-28.09.2012 r.

Opiekunowie:
wychowawca - mgr Rober Szwarc,
wychowawca - vice-dyrektor mgr Jacek Vogel
mgr sztuki art. plastyk - mgr Paweł MAciak
mgr sztuki art. plastyk - mgr Paweł Nowakowski.

Wróciliśmy właśnie z wyjątkowo twórczego pleneru- aura była dla nas bardzo łaskawa i przez wszystkie dni naszego pobytu mieliśmy słońca pod dostatkiem. W takich warunkach, gdzie światło i jego blask decydują o tym, jak natura przedstawia swoje oblicze, z pewnością było nam łatwiej ją postrzegać. Sprawiało to, że czuło się zapał do pracy i powiew procesu tworzenia, potencjał twórczy panujący wśród uczestników pleneru, bogactwo i klimatyczność otaczającej nas natury.

Miejsce pleneru też było wyjątkowe i miało znaczenie w powstawaniu prac plastycznych: ośrodek położony w malowniczym lesie sosnowym u zbiegu rzek Luciąży i Pilicy, w pobliżu Zalewu Sulejowskiego. Teren monitorowany i ogrodzony, co dawało poczucie bezpieczeństwa.

Dla mnie są to szczególne okolice, ponieważ wiele lat temu, właśnie w Polance – blisko Sulejowa, spędzałem z rodziną każde wakacje.

Teraz, po tylu latach, mogłem powrócić w te strony, przypominając sobie miejsca, w których często przebywałem i fascynowałem się ich urodą. Jest to rzeczywiście sam środek lasu sosnowego, w pobliżu którego znajdują sie wodne rozlewiska.

W sumie teren ciekawy, zróżnicowany – dający możliwość znalezienia ciekawych kompozycji, analizujących relacje miedzy treścią a formą.

Program naszego pleneru jak zwykle zawierał konkretne zadania do wykonania. Każdy z uczniów zobowiązany był do przyjrzenia się i dostrzeżenia Tego, co wyróżnia te okolice od innych, umiejętnie realizując szkice kompozycyjne. Obserwując naszą zdolną młodzież, stwierdzam, że doskonale poradziła sobie z powierzonym jej zadaniem.

Dla klasy II b LP, był to drugi plener, natomiast dla klasy III Liceum Plastycznego – trzeci. Jak zawsze, najważniejszym celem takiego pleneru jest nauka prawidłowej obserwacji, postrzegania natury w jej prawdziwym kształcie, z zachowaniem bogactwa form rysunku. Stanowi to podstawę do rysunku i malarstwa i jest najtrudniejszym do wykonania zadaniem. Poszukiwanie ciekawej kompozycji, budowanie przestrzeni – różnicowanie planów, uwzględnienie perspektywy powietrznej, poszukiwanie środków wyrazu plastycznego, interpretacja oraz wykorzystanie możliwości technik rysunkowych i malarskich, to następne etapy realizacji zadań plenerowych.

Jestem bardzo zadowolony z pracy naszych uczniów, ich zaangażowania, chęci pokazania prawdy, wydobycia piękna przyrody, uroku barw w zmienności oświetlenia. Realizowane prace zawierały oryginalne interpretacje, własne przemyślenia, uczniowie posługiwali się różnymi technikami rysunkowymi i malarskimi. Było mnóstwo korekt i przeglądów, nieustająca walka z naturą, a wszystko pod kontrolą, opieką nauczycieli – artystów plastyków, dbających o wysoki poziom prac oraz zdobywanie przez młodzież umiejętności plastycznych.

Tegoroczny jesienny plener uważam za udany, kreatywny, dający niewątpliwie możliwość rozwoju wyobraźni, inspirowania się naturą i jej pięknem.

Paweł Nowakowski

Zapraszamy do odwiedzenia galerii - ... więcej